Любопитно

Как да удължим живота на гумите
За да съсипеш една гума, не се изискват големи усилия. Гумите например никога не „забравят“ едно неправилно минаване през висок бордюр. В подобни ситуации каркасът най-често бива наранен и лесно може да се получи т.нар. „балон“. Не за всички проблеми обаче е виновен само шофьорът – понякога гумите биват атакувани от чужди тела, които пробиват дупки в протектора или борда, откъдето започва да излиза въздух. Именно тогава е най-опасно – защото автомобилът започва да става по-нестабилен без шофьорът да забележи причината. Обикновено ниското налягане в някоя гума се открива чак когато вече е станало прекалено късно.
 
Малки трикове с голяма полза
С няколко прости трика човек може значително да удължи живота на гумите. Първият от тях е постоянният контрол на налягането – то трябва да бъде проверявано на всеки две седмици. Операцията задължително трябва да бъде правена преди дълги пътувания, но най-добре си изградете навик проверката да става при всяко второ спиране на бензиностанцията. Особено важно е да следите налягането да бъде правилно, когато товарите автомобила – например при пътуването на цялото семейство за отпуската, както и при теглене на ремарке. Така не само ще защитите гумите по-добре от щети, но и ще разчитате на по-къс спирачен път и на по-нисък разход на гориво.
Реглажът на предницата трябва да бъде проверяван редовно – ако той не е правилен, човек създава по-голям риск от катастрофа заради неравномерно износване на протектора. UV-лъчи, високи температури и постоянна влажност също са вредни за гумите. За последното трябва да внимавате, когато складирате вашите гуми през летния или зимния сезон.
 
Изживяването като състезател е скъпо удоволствие
Шофьорите на автомобили без ABS ще помогнат много на гумите си, ако карат предвиждащо и не спират с голяма сила. В най-лошия случай гумите блокират и се износват силно в определени зони. Напоследък видеоклиповете на Кен Блок въодушевяват много хора да дрифтят. Ние обаче ви съветваме да не го правите, а само да гледате, ако искате да запазите гумите си. Опитните професионалисти знаят добре какво правят, а и имат спонсори, които покриват огромните им разходи за гуми. По-долу ще откриете 12 съвета за удължаване живота на гумите.
 
1. Редовно проверявайте налягането: така гумите ще бъдат максимално издръжливи срещу спукване и ще ви гарантират минимален разход и възможно най-къс спирачен път.
2. Контролирайте реглажа на предницата и състоянието на окачването: по този начин ще избегнете неравномерно износване. Неизправните амортисьори могат да натоварят допълнително гумите.
3. Съхранявайте летните/зимните гуми по правилен начин. Освен излагането на UV-лъчение гумите не обичат и влагата. Без джанти те трябва да бъдат изправени, а с джанти – легнали.
4. Измивайте гумите. Подобно на каросерията, и те се нуждаят от „хигиена“ – важно е да използвате подходящи за целта препарати, а не такива, които могат да ги увредят. Доближаването на пароструйката при налягане 100 бара би могло да увреди каркаса.
5. Внимавайте при покупката! Съблюдавайте изискванията на производителя за размер и се съобразете с климатичните условия на региона, в който живеете. Хубаво е да „завъртате“ предните със задните гуми при смяна.
6. Проверявайте редовно състоянието на протектора. Ако „златната“ част на монета от 1 лев (или 1 евро) е скрита, остават поне 4 мм – т.е. гумите са в добро състояние.
7. „Атакувайте“ бордюрите и дупките внимателно. Ако натоварвате гумите така, както се вижда на снимката, рискувате те да гръмнат при висока скорост. Дупките по българските пътища налагат още по-честа проверка на състоянието на гумите.
8. Внимавайте с рязкото спиране. Безконтролното натискане на спирачките при автомобили без ABS може да причини износване на определени зони от гумата.
 
Как да запазите перфектния външен вид на джантите си?
Независимо дали са алуминиеви или хромирани, дали са оригинално оборудване към автомобила или сте ги купили отделно, джантите са инвестиция, на която трябва да обърнете специално внимание.
 
Винаги почиствайте и полирайте джантите със качествени препарати.
Съвременните джанти обикновено са със специално защитно покритие, подобно на това, което запазва боята на автомобила. Ключът за перферктния външен вид на джантите е да поддържате и запазите по-дълго това покритие. Джантите ви постоянно са подложени на лошото влияние на различни замърсяващи частици - уличен прах, камъчета, пепел, сгурия, сол, лепкава кал, които след време повишават своята киселинност, наслояват се върху покритието и го разрушават. Решението е да почиствате редовно джантите си и тук не трябва да се пренебрегва ролята на препаратите, които използвате. Те трябва да са с некиселинен характер (може и разтвор от вода и мек сапун), да не съдържат абразивни частици и да се прилагат с подхододящи четки и гъби. Накрая върху почистената джанта се нанася восък, като тук не трябва да се скъпите за сметка на качеството, защото восъкът запазва лаковото покритие и улеснява следващото почистване. Ако все пак ви се наложи да карате при лоши зимни условия, снабдете се с допълнителен комплект от по-евтини стоманени джанти и не забравяйте да ги обуете със зимни гуми.
 
Защо не се използва обикновен въздух за гумите на състезателните коли?
Много състезателни отбори използват азот вместо въздух за гумите си, защото азотът притежава много по-постоянна плътност в сравнение с обикновения въздух. В много случаи 0.5 psi (0.03 атмосфери) налягане биха променили коренно сцеплението и управлението. Когато температурните стойности на трасето и на гумите варират, има нужда от постоянната плътност на азота.
 
Кислорода и влажността "убиват" гумите
Всички гуми, напомпани с въздух, постепенно губят качествата си. Причината е химическата оксидация, т.е. наличието на кислород, по-известна като "амортизация на гумата".
Истинската причина за загубата на качествата на една гума се крие в кислородните молекули, които се съдържат във въздуха, с който е напомпана тя, а той представлява смес от няколко газа – азот 78 %, кислород 21 %, аргон 0.9 %, други 0.1 %. При направата на гумите се слага бандажна лента, чието предназначение е да не позволява на въздуха да прониква във вътрешността на гумата, но на практика това е невъзможно. Използат се и химикали, наречени антиоксиданти или "вещества, спиращи стареенето". Тяхната цел е да неутрализират навлезлия кислород и те наистина го правят, но само докато самите те не се изхабят, а това става много скоро след като гумата влезе в употреба.
И така "стареенето" на гумата започва първо от вътрешността на гумата и постепенно се разпространява навън. Първо се разрушава бандажната лента и в последствие съседният й изолационен слой. Този процес продължава да обхваща и по-външните слоеве на гумата, което се дължи на разликата в стойностите на налягането вътре в гумата и на атмосферното налягане извън нея. Протича химична реакция между кислородните молекули и свободните двойно-валентни връзки, които съществуват във всяка гума. Това е причината молекулите на каучука да загубят своята стабилност и еластичност. Така гумата губи типичните си свойства и придобива характеристики на мека пластмаса. Разрушаването на гумата се ускорява и от напомпванията - тогава се вкарва нов влажен въздух, за да се поддържа желаното налягане, а влагата в гумата става причина за възникване на разлика в налягането и ръжда по джантите.
За постигане на оптимален ефект от помпането с азот, първо трябва да се изтегли всичкия въздух от гумите. След като се свалят от джантите те трябва да се почистят и по тях да няма влага. Преди отново да се монтират, джантите трябва да са намазани с лубрикант, който не съдържа вода.

Предлагаме голямо разнообразие от автомобилни гуми