Тестовият център в Ивало „Белия ад”

Безопасността на нашите гуми се корени в задълбоченото познаване на северните условия, допълнено от иновациите – непрекъснат поток от идеи, целящи да подобрят безопасността, издръжливостта и опазването на околната среда. Резултатите от работата ни се тестват при условия, в които оцеляват само най-силните. При разработката на всички продукти ние мислим за вас и за всички други шофьори, чието всекидневно шофиране и безопасност искаме да подобрим.
 
Безкомпромисно тестване и типична на Севера отдаденост
Гумите като продукт налагат необходимостта от изненадващо много технически познания и опит, тъй като имат множество компоненти и подлежат на строги изисквания. Те са активни фактори за безопасност при превозните средства, осигурявайки единствения контакт със земята. Финландците по природа познават снега, леда, кишата и капризните зимни условия. Това обаче не гарантира магическа формула за решения за зимни гуми. Необходими са също и технически умения, опит, систематичен подход, твърда решителност, много работа и капка скандинавска лудост.
Основната задача на изследователската и развойна дейност е да поддържа статуса на компанията като производител на най-добрите в света зимни гуми и горски гуми. Основният принцип на изследователската и развойната дейност е един и същ от 80 години насам: разработване на гуми за клиенти, които шофират в условия на северен климат и изискват безопасност и издръжливост от своите гуми при всякакви обстоятелства.
Разработването се базира на принципа на устойчивата безопасност, което означава, че свойствата за безопасност на гумата трябва да останат незасегнати дори когато гумата се износи.
 
Безопасността се подобрява чрез технически иновации
Продуктовата гама, адаптирана за разнообразни пазари, бързо се обновява: делът на новите продукти е най-малко една четвърт от годишния оборот. Над половината от нашите ресурси за разработване на продукти се използват за тестване на продукти. Компанията тества в автентични условия в Ивало, финландска Лапландия. На север от Арктическия кръг компанията разработва гуми, които имат оптимални резултати от тестовете и на които потребителите по целия свят могат да разчитат. Добрата зимна гума е логична и предсказуема при всякакви условия. Разработването на изцяло нова гума за лек автомобил отнема 2 – 4 години.
 
Nokian Tyres тества своите зимни гуми по целия свят, но истинският дом на зимните гуми е в Ивало, Финландия, на север от Полярния кръг. Най-северният производител на гуми в света построи центъра за тестване на гуми в Ивало още в средата на 1980-те години. Разположен на над 700 хектара площ, тестовият център наистина заслужава репутацията си – най-голямата в света и с най-разнообразни условия среда за зимни тестове е построена в екстремни условия.
Като пионер в технологиите при зимните гуми, Nokian Tyres използва повече от половината от разходите си за научноизследователска и развойна дейност за тестване на продуктите. „White Hell” е основният тестов център.
– Още от ранните етапи на разработката тестваме всяка нова гума в автентична среда, за да осигурим безупречно представяне при трудни, тежки и променящи се условия. Автентичното тестване върху лед и сняг е съществена част от научноизследователската и развойна дейност, тъй като характеристиките на гумата не могат да бъдат оптимизирани само чрез компютърно моделиране – обяснява Мати Суурипаа, мениджър на тестовия център на Nokian Tyres.
Създаването на нова гума е дълъг процес, който отнема от две до четири години. Едно от сериозните предизвикателства е практическият тест, който дава насоки за по-нататъшната научноизследователска дейност, докато остане само най-добре представящата се гума, проектирани за конкретните зимни условия.
Зимните гуми се нуждаят от различни характеристики в зависимост от това дали се използват в ледовете на севера, или в по-топлата зима в Централна Европа.
– С безкомпромисни тестове и постоянно изследвайки границите на сцеплението, се стремим да създаваме още по-добри и надеждни зимни гуми. Гарантираната безопасност на гумите дава на шофьорите спокойствие дори по зимните пътища. Ако гумата е тествана в Ивало, при най-тежките условия в света, тя ще се справя надеждно навсякъде – добавя Суурипаа.
 
Шест месеца тестове при температури под нулата и в полярната нощ
„White Hell” кипи от живот от ноември до май. През това време в Ивало има повече от 200 дни с температури под нулата. Точно тогава тестваме над 20 000 гуми, изминавайки над 40 000 километра. Нашите опитни научноизследователски и тестови екипи и тест пилоти тестват гумите през деня и нощта.
Тестовете на гумите се провеждат възможно най-консистентно върху различни заледени и заснежени писти. Тестовете изискват изключителна професионална компетентност, прецизност и хиляди повторения. Известни със своите първокласни продукти, Nokian Tyres имат над 100 километра добре поддържани тестови писти в Ивало.
 

– На практика гарантираме, че снежната покривка на пистата винаги ще е с една и съща дебелина, и ако е необходимо, награпяваме леда и след това го почистваме – обяснява Суурипаа.
В „White Hell” не винаги е бяло – в средата на зимата мракът на полярната нощ отправя своите предизвикателства. След това идва пролетта с променливите условия, резултат от студените нощи и слънчевите дни – в един ден амплитудата в температурата на тестовите писти може да достигне 40°C.
Слънчевото време рано напролет също е предизвикателство. В най-лошия случай температурата през деня се повишава дотолкова, че да не можем да тестваме поради температурните колебания. Тогава изчакваме до залез слънце и провеждаме тестовете през нощта.

Освен внимателно поддържаните тестови писти, центърът има и 700-метрова „ледена зала”, което позволява консистентно и точно измерване при всякакви условия.
 
 
Технологията не може да замести човека
При разнообразните тестове е от съществено значение да се симулират зимните екстремни режими на шофиране. „White Hell” има над 20 различни тестови писти. На тях се тества представянето на гумите при ускоряване и спиране или при шофиране по завои и хълмове, както и сцеплението на различни повърхности при лед, сняг и киша. При тестовете използваме най-съвременните технологии.
– Непрекъснато усъвършенстваме тестовото оборудване, за да разполагаме с възможно най-доброто. Например наблюдението на температурата и относителната влажност в реално време улеснява и ускорява работата ни – казва Петри Пелтониеми, тест мениджър в Nokian Tyres.
Nokian Tyres са признати за водещия в света експерт по екстремни условия, благодарение на детайлното тестване на продуктите в Лапландия. Най-важното са опитните пилоти, но в някои тестове използваме и технологиите. Роботизираните автомобили например са много полезни, когато имате нужда от множество прецизни повторения. В сравнение с нашите тест пилоти обаче те играят поддържаща роля.
– Никоя машина или уред не може да замести човека и човешкия опит. Да станеш добър пилот отнема години и добрите пилоти ни дават най-ценната информация. Обсъждаме всички резултати с нашите тест пилоти – добавя Пелтониеми.

Предлагаме голямо разнообразие от автомобилни гуми