Видовете гуми

Един от най-важните компоненти във всеки автомобил са неговите гуми. От тях в голяма степен зависят комфорта и сигурността на придвижване. Автомобилната гума елиминира несъвършенствата на пътната настилка, възникващи при контакт с нея и осигурява коефициент на сцепление на автомобила. Гумите биват различни като размер, структура и предназначение. Основните материали за тяхното производство са натурален или синтетичен каучук и синтетични конци - корда и метални телове. В съвременните гуми се използват стотици съставки, които да подобрят показателите на гумите като износоустойчивост, еластичност и не на последно място безопасност.
 Като структура автомобилните гуми се състоят от протектор (шарка), каркас (радиален пласт), пояси корда или стоманено/синтетично влакно, борд, обръч на борда, ламели и раменни блокове.

Летни гуми – Тъй като съставките изграждащи гумите немогат да бъдат максимално ефективни и еластични в температурният диапазон от  -30 до +40 градуса, в състава на летните и зимните гуми има съществени разлики. Летните гуми са предназначени за предвижване през лятото, когато температурите са по-високи и следователно пътната настилка е нагорещена. Те са съставени от по-твърди смеси, които да устояват на високата температура, която се получава при движението върху горещия асфалт - тогава лятната гума е максимално ефективна и еластична, осигурявайки оптимално сцепление с настилката.  Летните гуми имат и по-добри показатели при предвижването върху мокра настилка тъй като разполагат с дълбоки канали с остри ръбове, които отвеждат по-добре водата. При лятната гуми каналите са сведени до минимум за по-добър контакт с пътя. През зимните месеци, когато температурите са ниски, смесите на лятната гума губят своите качества и тя става твърда като пластмаса и загубва сцепление с пътя. От друга страна шарката на протектора на лятната гума е непригоден за зимни условия и особено при предвижване върху сняг. Наложително е с началото на зимата да смените своите летни гуми със зимни за да си осигурите безопасно и сигурно придвижване в студените месеци.

Зимни гуми - При трайно застудяване с температури под 6 – 7 градуса, е време да поставите зимните гуми.  Зимната гума не е направена само за да бъде максимално ефективна на сняг или в планината. Тя е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Зимните гуми се различават и спрямо рисунъка на грайферите – те разполагат с многобройни ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката. Докато карането с летни гуми през зимата може да бъде много опасно, то карането със зимни през лятото не е толкова рисково по отношение на безопасността. Това обаче далеч не е препоръчително – поради меката смес, от която са изградени зимните гуми, при каране върху горещия асфалт те се „разкашкват“ и за броени часове могат да загубят своите свойства и да станат абсолютно негодни за употреба. Освен това през лятото, зимните гуми имат по-дълъг спирачен път. Особено лошо става положението, когато настилката е сериозно наводнена и съществува опасност от аквапланинг – в тези условия зимните гуми отстъпват значително на летните си събратя, поради разликите в грайфера.

Всесезонни гуми – Съществува и компромисен вариант при избора на гуми наречен всесезонна гума. Този тип гуми по принцип страдат от недостатъци преди всичко през зимата и не се износват така чувствително през лятото. Като цяло всесезонните гуми имат посредствени възможности спрямо „специализираните“, предназначени за конкретни климатични условия. За климатичните условия в България, всесезонната гума не е удачен вариант.

 Автомобилните гуми се различават и по вида на протектора, което има съществено значение при монтажа на гумата. По този признак гумите биват – симетрични, асиметрични и комбинирани.

Симетричните гуми се  монтират така, че посоката на въртене (“Rotation”), показана със стрелки върху страницата на гумата да съвпада с посоката на движение на автомобила (напред). Зимните гуми са най-често симетрични.

Асиметричните гуми трябва да се монтират с подходящата страна навътре, съответно навън спрямо борда на автомобила. В този случай, вътрешната страна на гумата се идентифицира с думите “Side Facing Inwards” (“страна гледаща навътре”) и “Side Facing Outwards” (“страна гледаща навън”).

Комбинираните гуми са едновременно симетрични и асиметрични. Тези гуми трябва да се монтират така, че посоката им на въртене, указана от стрелките на страницата, да бъде същата като посоката на движение на автомобила, а страниците да бъдат правилно ориентирани към вътрешната и външната страна на превозното средство.

Галерия

Предлагаме голямо разнообразие от автомобилни гуми