Kомбиниране на гуми и джанти

Значението на правилното комбиниране на гумите и джантите е много голямо. Всяко неспазване на правилата за комбиниране крие рискове, като:

•    увеличен разход на гориво
•    намалена стабилност на автомобила
•    промени в показанията на скоростомера

 

Тук ще разгледаме основните параметри на джантите, които имат значение за комбинирането – размера и радиуса на въртене.

Ще обясним и причината за избор на големи джанти, както и какви гуми са подходящи в такива случаи.

А на края ще приведем просто правило, наречено „плюс едно“, което можете да използвате, когато увеличавате размера на джантата с един цол, като алтернатива на калкулатора на тази страница, с който също можете да си помогнете за това.

РАЗМЕРЪТ

Ширината на гумата се измерва в нейната най-изпъкнала част. В тази част разстоянието е по-голямо от това между вътрешните ръбове, които осигуряват закрепването на гумата към джантата.

Джантата трябва да е по-тясна, отколкото  гумата, за да може гумата да се закрепи добре. Това важи както летните гуми, така и за зимните гуми. Ето пример за илюстриране на това правило. Ако ширината на гумата е 185 мм, джантата трябва да е широка 6 инча (в милиметри: 152,4 мм). Не е подходящо да се използва джанта с ширина 7 инча (в милиметри: 177,8 мм), въпреки че тази ширина е по-близка до ширината на гумата.

Тук се спазва правилото ширината на джантата да е по-малка от тази на гумата с около 30 мм.

РАДИУСЪТ НА ВЪРТЕНЕ

Ще започнем с най-важния параметър, който има значение при комбинирането на гума и джанта – радиуса на въртене. Този радиус се измерва като разстоянието между центъра на джантата и върха на протектора, когато гумата не е натоварена. Ако този радиус се промени в голяма степен (а това се получава при неправилно комбиниране на гума и джанта), скоростомерът ще отчита данните неверно. Друг проблем , който се получава вследствие на промяна на радиуса, е увеличаването на разхода на гориво – причината е, че ще се получи отклонение от данните, зададени от производителя за скоростната кутия на дадения автомобил.

КАКВО КАРА ПРИТЕЖАТЕЛИТЕ НА АВТОМОБИЛИ ДА ИЗБИРАТ ПО-ГОЛЕМИ ДЖАНТИ

Очевидният отговор на този въпрос е за по-добър външен вид на автомобила.

Тук трябва да напомним, че техническите съображения трябва да са водещи при избора на джанти.

Колкото е по-висока една гума, толкова повече се деформира тя при преминаване през завой. А вследствие на това се понижава стабилност на автомобила като цяло, особено когато се шофира с висока скорост. Затова при по-големи джанти се слагат гуми с по-нисък профил – такива гуми се деформират по-малко при натоварване. По-малките деформации осигуряват по-добра стабилност, особено при преминаване през завои.

КАКВО ОЗНАЧАВА "ПЛЮС ЕДНО" ПРИ КОМБИНИРАНЕТО НА ДЖАНТИ И ГУМИ

За правилната комбинация между гума и джанта е характерно това, че разликата в радиусите на въртене между едната и другата е минимална.

Единият начин за изчисляване, което да помогне при подбора, е като използвате калкулатора вдясно на тази страница.

Ето и още едно практическо правило да изберете правилна комбинация – това е правилото "плюс едно". В какво се състои то? При избора на гума за съответната джанта трябва да добавите 20 мм към ширината й, както и да извадите 10% от пропорционалното й отношение. Трябва да извършвате тези изчисления всеки път при увеличаване на размера на джантата с 1 цол.

Галерия

Предлагаме голямо разнообразие от автомобилни гуми