Гумите са основен фактор не само за удобството на движение, но и за безопасността. Ролята им е да компенсират недостатъците на пътната настилка и да осигуряват добро сцепление с настилката. Можете да изберете гуми според размера, подходящ за вашия автомобил, според предназначението и според структурата.
Основните материали в гумите са естествен или изкуствен каучук и синтетични конци, които включват корда, както и метални телове.
За подобряването на качеството на гумите – еластичност и износоустойчивост, се използват и стотици допълнителни съставки. Те подобряват и безопасността.
Съставните части на гумите са протектор (шарката), радиален слой, пояси от борда или стоманено (синтетично) влакно, борд, бордов обръч, ламели и накрая раменни блокове.
Летни гуми
При летните гуми се взема предвид температурният диапазон през топлия сезон. Тогава температурите са високи и пътната настилка се сгорещява. За осигуряване на сцепление летните гуми са максимално еластични.
Дълбоките им канали и острите ръбове помагат за движение върху мокра настилка – така водата се отвежда лесно.
Контактът с пътя при летните гуми се осъществява лесно поради минималния брой канали.
Но тези качества на летните гуми ги правят неподходящи за движение при зимни условия. Смесите, използвани в тях, не действат при ниски температури. Шарките не са подходящи за движение при ниски температури и особено по снежна настилка. Затова в началото на студения сезон е задължително да се извърши смяна на летните гуми със зимни.
Зимни гуми
При наближаване на студения сезон и при трайно застудяване, когато температурите падат под 6 градуса, автомобилът трябва да се преоборудва със зимни гуми.
Смесите, използвани в тях, осигуряват еластичност дори при много ниски температури и така се постига сцепление с пътната настилка.
Грайферите на зимните гуми са с множество ламели, които захващат снега и осигуряват контакта с пътната настилка.
Можете ли да карате със зимни гуми през лятото? За разлика от използването на летни гуми през зимата, зимните гуми през лятото не носят голям риск. Трябва да посочим, че меката смес на зимните гуми омеква още повече при контакт с горещата пътна настилка, така че дори часове такова каране могат да ги направят негодни за каране. А когато вали дъжд и настилката е наводнена, лесно се получава аквапланинг.
Всесезонни гуми
Всесезонните гуми са решение, когато искате да избегнете смяна на летни със зимни или зимни с летни гуми. Но при тези гуми също има недостатъци, които се проявяват особено през зимата. Качествата на всесезонните гуми не са така добри както на летните или на зимните през съответния сезон. Не препоръчваме използването на такива гуми за каране в нашата страна.
Протекторът е от значение, когато се монтират гумите. Тук видовете са симетрични, асиметрични, комбинирани.
При симетричните гуми монтажът се извършва за да съвпадне посоката на въртене с посоката на движение на автомобила. Посоката на въртене е указана със стрелки отстрани на гумите. Симетричните гуми се използват предимно за каране при зимни условия.
Асиметричните гуми се монтират според указанията, като за едната страна е посочено, че трябва да е обърната навътре (Side Facing Inwards), а другата да е обърната навън (Side Facing Outwards).
Комбинираните гуми обединяват свойствата на симетричните и асиметричните. При монтажа посоката на въртене трябва да бъде според стрелките отстрани, а страните трябва да са правилно обърнати съответно към вътрешната и към външната страна на автомобила.
Полезно