Ремонт на ходова част
Всички механизми, които осигуряват взаимодействието между колелата и носещите детайли на автомобила, формират неговата ходова част. Това са рамата, оси, окачвания, ресори, амортисьори, напречни и надлъжни щанги, мостове, колела и гуми.
Благодарение на окачването на колелата, купето поема различни вертикални, надлъжни, ъглови и напречно-ъглови вибрации. За да могат нашите автомобили да служат по-дълго, а шофьорите да се чувстват по-добре, колелата не са свързани твърдо с каросерията. Например, ако вдигнете колата във въздуха, тогава колелата ще увиснат, окачени на лостове и пружини. Разбира се, шарнирните лостове и пружини са стоманени и са направени надеждно и безопасно. За предотвратяване на вибрации, друсане и за комфортно и сигурно шофиране автомобилите са оборудвани с амортисьори. Тази част контролира еластичността на пружината, поглъщайки по-голямата част от вибрационната енергия. Гумите са първите елементи на автомобила, които възприемат неравностите на настилката и, с еластичността си, омекотяват вибрациите от профила на пътя. Те могат да служат като показател за здравето на окачването. Бързото и неравномерно износване на гумите показва намаляване на силите на съпротивление на амортисьорите под допустимата граница. Пружините, а не амортисьорите, поддържат теглото на автомобила. Основните еластични елементи като пружинни ресори поддържат корпуса на същото ниво, осигурявайки еластична връзка между автомобила и пътя. По време на работа еластичността на пружините се променя поради стареене на метала или поради постоянно претоварване, което води до влошаване на характеристиките на автомобила. Ако просветът се намали и колата потъне без товар, тогава е време да смените пружините
Ремонт и поддръжка на ходовата част на автомобила
Периодичната проверка и своевременният ремонт на ходовата част на автомобила са най-важният елемент от пътната безопасност като цяло – както за водача, така и за неговите пътници.
Най-често срещани повреди в ходовата част
1. Автомобилът „занася“ встрани. Тази изниква по различни причини: нарушена взаимна геометрия на предните колела, разлика в налягането на гумите, деформация на щангите, сериозна разлика в износването на гумите, нарушена паралелност между задния мост и предния мост.
2. Прекалените вибрации по време на движение сочат нарушен баланс на гумите; износване на лагери или на амортисьор; счупване на пружинен ресор.
3. Колебания в управлението, залитане на завои и при спиране. Тук причината може да е повреда на амортисьорите, счупена пружина или друг компонент на окачването.
4. При шофиране се чуват звуци от окачването - възможни са повреди в амортисьорите или ходовата част. Тропане в окачването се предизвиква още от деформирани гумено-метални шарнири, гумени тампони и втулки; това води до отслабване на частите в гнездата им – премахва се само чрез замяна.
5. Скърцане или чукане в амортисьор показва, че той скоро ще се износи или е налице деформацията на корпуса; възможно е разхлабване в крепежа на буталото и резервоара на амортисьора. Прави се внимателен преглед на течовете.
6. Ако протекторите на гумите са изтрити неравномерно, може би е налице дебалансиране на колелата. Важно е също да проверите шарнирите и втулките – възможно е разхлабване. Този проблем се появява често заради повредени джанти и нарушен баланс на предните колела.
7. При спиране се появява отчетливо скърцане - това показва нередност в спирачните дискове, амортисьора, стабилизатора или крепежните части, както и на повредена пружина.
8. Амортисьорите омасляват. Необходимо е да се проверят уплътненията на корпуса, възможно е течността да изтича поради попадане на чужди частици вследствие на повредени прахозащитни комплекти.
9. Амортисьорът не осигурява желаното съпротивление по време на компресия. Това е възможно да се дължи на разхерметизиран клапан, износеност на направляващата втулка или дори на корпуса.
Ремонтът на ходовата част се състои в безусловна подмяна на износените части – само така се гарантира сигурността и живота на водача и пътниците, както и на другите участници в движението.
Диагностика на ходовата част
Диагностиката на ходовата част на превозното средство включва проверка на:
- амортисьори, лостове, пружини, опорни шайби;
- кормилни уплътнения, сачмени лагери;
- лагерите на колелата;
- херметичността на спирачната система и на хидравличните системи;
- определяне на износването на дискове, маркучи, спирачни накладки и барабани.
Редовната диагностика може да открие проблеми в ходовата част преди да са се появили ясни признаци за дефектирали елементи. Въз основа на диагностиката специалистите на Motoexpert съставят списък на необходимите операции и започват ремонта след Вашето съгласие.
Автосервизите Motoexpert, които ще намерите във всички по-големи градове, разполагат с професионалисти и специално оборудване, специални инструменти, съответствие с технологиите за ремонт, оригинални резервни части – само така се гарантира, че ремонтът на ходовата част на на Вашия автомобил ще се проведе на високо качество.