В раздела "Полезно" на този сайт сме подбрали полезна информация за автомобилните гуми и джанти, която съдържа не само основните им параметри, а и някои препоръки по избора и правилната им експлоатация.
На моменти тази информация може да ви се стори прекалено детайлна или излишна, но познававането на основните параметри на гумите и джантите, сферата и начинът им на приложение, ще ви помогне да се ориентирате в богатия на марки и модели пазар, както и правилно да подберете подходящите джанти или гуми за вашия автомобил.
Технически речник
Air Pressure - Количеството сила, с която въздуха влияе на вътрешната част на гумата; измерва се във фунт на квадратен инч (psi) или в килопаскали (kPa); 1 фунт = 0.453кг.
Alignment - Отнася се до правилните настрйки в ъглите на компонентите на окачването – трите типа настройки са CASTER, CAMBER и ТОЕ
Aspect Ratio - Връзката между височината на гумата и нейната ширина. Изчислява се като се раздели височината на широчината
Asymmetric Tire - Гума, на която грайфера от външната страна се различава от този на вътрешната страна
Balance - Равно разпределение на тежестта на гумата и джантата. Ако гумата и джантата не са балансирани, това може да доведе до вибрации и неравномерно износване на грайфера. При баланс, за да се компенсира неравномерно разпределената тежест се използват тежести, които се закрепват за джантата
Bead - Част от гумата, която е в контакт с ръба на джантата. Изработва се от силно обтегаеми стоманени корди във форма, идеална да обхванат джантата и да задържат гумата към нея
Camber - Ъгълът между оста на гумата и джантата, отнесен към идеална вертикална линия
Caster - Ъгълът между шарнирния болт и идеална вертикална линия
Compound - Материалите използвани при изработката на протектора на гумата. Основните материали са каучук, карбон и др. Различни материали се използват за постигане на различни характеристика на гумите като: устойчивост на загряване, повишено сцепление, повишена устойчивост на износване, устойчивост на срязване, устойчивост при ниски температури
Cord - Нишки от найлон, полиестер, стомана или фибростъкло, които изграждат поясите и пластовете на гумата. Издръжливостта на гумата и нейният товарен индекс зависят от издръжливостта на кордите, използвани за нейното изработване
Crown - Централната секция върху протектора на гумата
Curb Guard - Допълнителен ръб по цялата странична част на гумата, служещ да предпази гумата и джантата от нараняване, което може да бъде причинено от удар в бордюр
DOT - Идва от Department of Transportation. 10 цифреният код след DOT дава информация за седмицата и годината на производство на гумата, както и за производителя, фабриката, линията за гуми и размера
Footprint - Площта на гумата, която е в контакт с пътната настилка
Grooves - Разстоянието между две ребра от протектора на гумата
Hydroplaning - Когато гумата загуби сцепление в резултат от вода на пътя. Водата се натрупва под протектора на гумата и я повдига от повърхността на пътната настилка. Върху аквапланинга влияят: скоростта на автомобила, шарката на протектора и дълбочината на водата
Load Index - Номер, представляващ максималната тежест, която гумата може да поеме. Индексният номер отговаря на конкретна подемност на гумата. Гумите за камиони използват различна система, в която се използват и букви за установяване на товарният индекс
M+S - Обозначение върху страничната част на гумата показващо, че гумата е одобрена за използване при кални и снежни условия (Mud & Snow). Това одобрение е направено от RMA (Асоциация на производителите на гуми)
Offset - Офсет на джантата е разстоянието между монтажната повърхност и централната линия на джантата. Положителен офсет означава, че монтажната повърхност се намира пред централната линия на джантата. Отрицателен офсет означава, че монтажната повърхност се намира зад централната линия на джантата. Това ще доведе до отвеждане на гумата навън от автомобила
Overinflation - Когато налягането на въздуха в гумата надвишава препоръчаното от производителя на автомобила. Може да се използва за по-добро представяне на гумата, но има негативни последици: по-некомфортно возене, износване на гумата и амортизиране на окачването на автомобила
P-Metric System - Система за определяне на размера на гумите, използваща широчина на гумата (в милиметри), процентното отношение, вид на гумата или нейната конструкция и диаметър на гумата (в инчове). Размерът се изписва като 195/50R15
Plus Sizing - Промяна на размера на гумите от оригиналните за автомобила. Тази концепция е изработена за подобряване на представянето и външният вид на автомобила, позволявайки да бъдат монтирани джанти с по-голям диаметър и по-нископрофилни гуми. Идеята е да се запази диаметъра на гумата до 3% от диаметъра на оригинално оборудваните гуми. Тя се състои в прибавянето на 20 мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате размера на джантата с 1 цол.
PSI - Най-използваната система за измерване на нялягане на въздуха в гумите. Идва от фунт на квадратен инч (pounds per square inch); 1 фунт = 0.453кг.
RW - Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и бели (при джиповите гуми)
RB - Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и черни (при джиповите гуми)
RPB - Буквите означават, че гумата има предпазен ръб за джантата ( не е задължително да го пише на всяка гума )
Shoulder Външните части от протектора на гумата (там, където протектора се среща със страничната част на гумата)
Sidewall - Тази част на гумата, която е между протектора и борда
Sipes - Малки разрези по протектора на гумата, които помагат за извеждане на водата с цел повишена стабилност на мокър терен. Също така осигуряват по-добро поведение на сняг и лед
Speed Rating - Представлява буквен код, показващ максималната скорост, до която гумата може да издържи товар, съответстващ на товарния й индекс. Скоростният индекс включва символите: Q, S, T, U, H, V, Z, W, Y
Тoе - Разликата в разстоянието между предните и задните краища на лявата и дясна гуми. Toе–in означава, че предните краища на гумите са по-близко една към друга от задните ("затворена предница"). Toe–out означава, че задните краища на гумите са по-близко една към друга от предните ("отворена предница").
Tread Blocks - Отделни секции от протектора, отделени от канали
Tread Depth - Разстоянието от върха на протектора до основата на каналите. Това разстояние се мери в централната линия на гумата и се измерва с милиметри
Tread Pattern - Подредбата на каналите, блоковете, ребрата и ламелите върху протектора на гумата
Tread Wear - Още наричан живот на протектора се отнася за издръжливостта на гумата и се измерва в мили или километри
Tread width - Широчинана на протектора на гумата, обикновенно се мери в милиметри. В означението 195/50R15 широчината на протектора е 195мм
TT – Tube tire - Kамерни гуми – налага се използването на вътрешна гума
TL – Tubeless - Безкамерни гуми – без вътрешна гума
UTQG - Стандартът UTQG се използва за определяне на качеството на гумите. Разработен от Министерството на транспорта на САЩ (DOT) и влиза в сила през април 1979г. Показателите в този стандарт са износване на протектора, сцепление (на мокро) и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили с диаметър на джантата над 13 цола, като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили